Hybridní klání o úsporu

Toyota Eco race logo

V době tlaku zákazníků na čistotu provozu se mnoho automobilek snaží ukázat, jak mohou být jejich vozy úsporné a ekologické. V září letošního roku se posádka webu Auto-Fresh.cz zúčastnila závodu Economy Run, který ukazuje možnosti vozidel značky Škody. Tento závod je zaměřen na klasické spalovací jednotky.

Automobilka Toyota zamířila trochu jiným směrem a v závodě Toyota Eco Race 2019 chtěla představit své hybridní vozy a možnosti čisté jízdy.

Cíl závodu

Nejprve ve stručnosti představíme soutěž Toyota Eco Race. Cílem závodu je projet stanovenou trať dle roadbooku v předem stanoveném časovém termínu s co nejnižší spotřebou. Tomuto cíli pomáhá hybridní technologie vozů, která umožňuje jet kratší vzdálenost pouze na elektřinu. Během 24 hodin, po které soutěž trvala, se střídaly jednotlivé posádky a snažily se překonat trať s co nejmenším množstvím spotřebovaného paliva. Toyota poskytla pro závod tři ze svých hybridních modelů, konkrétně Corollu Sedan Hybrid, Camry Hybrid a Rav4 Hybrid. Poslední jmenovaný vůz nám byl zapůjčen pro závod.

Ředitel Toyota Central Europe-Czech pan Martin Peleška k závodu uvedl: „Naším záměrem bylo uspořádání ekosoutěže v běžném provozu, při normálním stylu řízení. V rámci soutěžního klání jsme spojili zábavu s praktickým otestováním kvalit našich nejnovějších hybridních modelů. Testování vozů s hybridním pohonem v reálném městském provozu opět prokázalo úspornost, ekologičnost a zároveň řidičský komfort tohoto druhu pohonu.“

Trať vedla účastníky po všech úrovních vozovek, od těch nejmenších cest až po dálnice. V druhé polovině klání byla připravena i časová zkouška. sedm kilometrů dlouhý úsek bylo třeba projet přesně za 14 minut. Tým webu Auto-Fresh.cz uvedený limit bohužel překročil o 16 vteřin. Poté již stačilo dojet do cíle.

Výsledky

Posádka ve složení Jiří Hájek ml. a Petr Hájek, startující s číslem 18, celou trať, která měřila 38,4 km, překonala se spotřebou 4,6 litru na 100 ujetých kilometrů. To znamenalo celkově 12. místo s finálním hodnocením 18,02 bodu. V kategorii Rav4 obsadila naše dvojice páté místo. V rámci skupin jednotlivých modelů byla hlavním kritériem doba jízdy na elektrický pohon.

Toyota Rav4 Eco Race

Celkově se nejlépe s tratí a s vozem vypořádal pan Míl, který také řídil model Rav4. Na vítězství bylo potřeba 10,13 bodu. Stříbro si odváží posádka Suchomel – Doležal, jedoucí s vozem Toyota Corolla, s celkovým počtem 12,88 bodu. Bronz si ze závodu odvezl pan Müller s vozem Camry a ohodnocením 13,62 bodu.

Kategorii vozů Toyota Corolla opanovala posádka Marek Tomíšek a Mirek Tomíšek, když 74% času využívala elektrickou energii pohonné jednotky. Kategorii modelu Camry zvládl nejlépe již zmíněný pan Müller, když během jízdy využíval elektrickou energii na 60% trati. A konečně ve skupině vozů Rav4 zvítězil pan Jungmann, který na elektrickou energii projel 70% trati.

Text, foto: Jiří Hájek

Související články